Tudi za trbiški večstopenjski zavod sj vse bližje začetek šolskega leta, a je skoraj gotovo, da bo na področju poučevanja manjšinskih jezikov tudi letosprišlo do težav. In to kljub temu, da so družine učencev in kanalskodolinska manjšinska društva večkrat opozorili, da je treba te težave rešiti. Trbiška ravnateljica Lucia Negrisin, ki jo bo z novim šolskim letom nadomestil Antonio Pasquariello, je sporočila, da bi v otroških vrtcih in primarnih šolah v novem šolskem letu stanje ostalo bolj ali manj isto kot v prešnjem. Nemščino naj bi poučevali v vseh šolskih sedežih in društvo nemško govorečih Kanalčanov Kanaltaler Kulturverein, naj bi ponudilo učiteljico za otroška vrtca in primarni šoli v Klužah in Žabnicah in za otroške vrtce na Tablji, v Žabnicah in na Trbižu. Slovenščino bodo poučevali v šolskih poslopjih v Ukvah in na Trbižu ter v otroškem vrtcu v Žabnicah, če bodo razpolagali s finančnimi sredstvi. Furlanščino bodo poučevali v otroških vrtcih in primarnih šolah tam, kjer bodo na razpolago učitelji z ustrezno habilitacijo. V srednjih šolah na Trbižu in na Tablji sta angleščina in nemščina kurikularni in torej nista pod vprašajem. Negrisinova meni, da bi lahko poučevanje slovenščine razširili na srednji šolai v primeru, če bi kanalskodolinski slovenski društvi prispevali potreben denar za učitelja. V višjih šolah je stanje raznoliko. Na tehnično-turističnem zavodu e poučejejo angleško in nemško v vseh petih letnikih; od tretjega še spanščino. Negrisinova pa potrjuje, da bodo v navadni ter v športni sekciji znanstvenega liceja poučevali le angleščino. Tam so do zdaj že zdavnaj poučevali tudi nemščino. Težave bi lahko rešili s sistemsko rešitvjo, do katere še ni prišlo. Seveda v pričakovanju ustanovitve trijezične šole.
Anche per l’Istituto Omnicomprensivo di Tarvisio/Trbiž si avvicina l’inizio dell’anno scolastico. Il numero degli iscritti si conferma grosso modo stabile, con un calo alla scuola secondaria di primo grado. Per quanto riguarda l’insegnamento delle lingue minoritarie, purtroppo, vengono confermati problemi già annunciati, che le famiglie degli alunni e i sodalizi hanno ribadito più volte, ad autorevoli esponenti, di volere vedere risolti. Complice anche la nuova riforma scolastica, il ruolo predominante resta rivestito dall’inglese anche a ridosso del triplice confine. Per quanto riguarda le scuole dell’infanzia e primaria, in buona sostanza la situazione rimarrà più o meno quella dell’anno scorso. Il tedesco sarà insegnato in tutti i plessi dell’Istituto omnicomprensivo, col «Kanaltaler Kulturverein» (sodalizio della comunità linguistica tedesca) che metterà a disposizione un’insegnante per le scuole d’infanzia e primaria di Chiusaforte e Ugovizza e per quelle d’infanzia di Pontebba, Camporosso e Tarvisio. Lo sloveno sarà insegnato nei plessi di Ugovizza, Tarvisio Città e Tarvisio Centrale, nonchè alla scuola d’infanzia di Camporosso – ovviamente se ci saranno i fondi per farlo. Il friulano sarà impartito nelle scuole dell’infanzia e primarie lì dove siano disponibili docenti abilitati. All’interno delle scuole secondarie di primo grado di Tarvisio e Pontebba inglese e tedesco sono curricolari e, quindi, il loro insegnamento non viene messo in discussione. La dirigente scolastica Lucia Negrisin, che per l’anno scolastico in arrivo passa il testimone di reggente ad Antonio Pasquariello, ha fatto sapere che sarebbe possibile estendere lo sloveno alle scuole secondarie di primo grado se le associazioni slovene offrissero il servizio di insegnamento alle famiglie interessate. Per quanto riguarda le scuole secondarie di secondo grado, all’Istituto tecnico turistico saranno, come da programma, insegnati inglese e tedesco per tutti e cinque gli anni, con aggiunta dello spagnolo dal terzo. Alle sezioni ordinaria e sportiva del Liceo scientifico, invece, la dirigente Negrisin conferma che sarà insegnato solo l’inglese. E ciò non è cosa di poco conto, perchè finora vi è stato insegnato anche il tedesco. Pur nell’ambito di limitati bilanci, i sodalizi delle comunità linguistiche valcanalesi prestano da diversi anni sostegno all’Omnicomprensivo. Il problema di fondo resta l’assenza di soluzione sistemica. (l. l.)